051-36516100 info@payhanbeton.ir



بتن اکسپوز و بتن پیش تنیده

بتن به دليل دسترسي آسان به مواد اوليه و همچنين قيمت مناسب آن ، يکي از پرکاربردترين مصالح مصرفي در بين پيمانکاران است .

مواد تشکيل دهنده بتن عبارتست از :

سیمان

آب

سنگدانه

به دليل مقاومت بالا و همچنين طول عمر زياد آن در بيشتر پروژه هاي عمراني مورد استفاده قرار ميگيرد .

با گذشت زمان و ارائه طرح هاي مختلف نماکاري داخل و خارج ساختمان ، استفاده از بتن نما يا بتن اکسپوز با توجه به اينکه داراي سطح صاف و صيقلي است و همچنين زيبايي خاصي را به نما مي دهد ، در بين نماکاران ساختماني از ارزش خاصي برخوردار است .

بتن اکسپوز :

پانل هايي هستند که به صورت پيش ساخته در محل توليد مي شوند . اين نوع بتن به دليل دارا بودن سطح صاف و يکنواخت خود باعث ، راحتي کار برای معماران دکوراسيون داخلي مي شوند .

معمولا در بيشتر پروژه هاي بزرگ ساختماني ، پيمانکاران برای اينکه سطح يکنواخت داشته باشند از اين نوع بتن ( بتن اکسپوز ) استفاده ميکنند و همچنين با توجه به پايين بودن هزينه ، از اين نوع بتن استفاده بيشتري مي شود .

بتن اکسپوز معمولا براي نماکاري داخلي و خارجي استفاده مي شود ، که داراي ابعاد و اندازه هاي مختلف مي باشند .

پانل هايي که در سطح خارجي نما استفاده مي شوند معمولا ، بايد داراي مقاومت بالا در برابر شرايط آب و هوايي باشند و مانع ورود آب به لايه هاي زيرين ساختمان مي شوند .

در نماي داخلي بيشتر زيبايي کار حائز اهميت است .
بتن اکسپوز معمولا به دو روش ساخته مي شود :
۱ - در محل اجراي پروژه :
با توجه به اينکه ، در بعضي از پروژه هاي بزرگ استفاده از بتن هاي پيش ساخته ممکن است هزينه هاي زيادي را دربر داشته باشد ، معمولا پيمانکاران عمليات قالب گذاري و بتن ريزي را در محل پروژه انجام مي دهند .
۲ - پيش ساخته :
در اين روش با استفاده از قالب هاي آماده با اشکال مختلف ، اقدام به توليد محصولات مي شود ، که البته داراي نکات حائز اهميت در زمان توليد آن مي باشد .
پانل ها نبايد داراي شکستگي يا ترک خوردگي باشند و در زمان جدا سازي از قالب بايد داراي سطح صاف و يکنواخت باشند ، که براي اين کار معمولا از تراز مناسب براي کار بايد استفاده شود .
همچنين بايد شرايط خوبي را براي چسباندن پانل ها ، به سطح مورد نظر ايجاد کرد
.

در هنگام آماده سازي ، بتن اکسپوز بايد در نظر داشت که از روان کننده يا افزودني هاي متراکم کننده هم استفاده کرد و همچنين براي از بين بردن هواي داخل بتن ، حتما عمليات ويبره انجام شود .

از مزاياي اين نوع پانل ها مي توان اين را اضافه کرد که ، با توجه به چيدمان آنها همانند بلوک هاي معمولي ، مي توان زمان اتمام پروژه را به حداقل رساند ، همچنين از اين مزيت برخوردار است که تغييرات آب و هوايي هيچگونه تاثيري در اين نوع بتن نمي گذارد و به همين دليل مي توان در تمام فصول سال از این نوع بتن استفاده نمود .

موارد استفاه از بتن اکسپوز :

با توجه به نبود هوا و همچنين عدم جذب آب ، استفاده از اين نوع بتن در ساخت استخر بسيار رايج مي باشد .

با توجه به صاف و صيقلي بودن ، استفاده در محوطه سازي .

براي استفاده در نماي داخلي و نماي خارجي .

بتن پیش تنیده :

بتن معمولا در برابر فشار ، دارای مقاومت بالایی است ولی در برابر کشش بسیار ضعیف است .

به همین منظور ، با وارد کردن فشار به بتن می توان کشش ایجاد شده در اثر بار مرده و زنده را در قطعه بتنی تقلیل کرد ، که باعث مقاومت آن می شود .

معمولا برای قطعاتی استفاده می شود که تحت تاثیر خمش هستند ، مانند : ستونها ، دال ها و تیرها و غیره

یکی از مهمترین مزایای بتن پیش تنیده نداشتن ترک در بتن می باشد ، که این امر باعث دوام بیشتر این نوع سازه می شود .

از دیگر مزایای این نوع بتن وزن آن نسبت به سازه های بتن آرمه است ، که اولا از بتن کمتری برخوردار است و همچنین فولاد مصرفی کمتری دارد .

از این نوع سازه برای دهانه های بزرگ و بارهای سنگین استفاده می شود که باعث اقتصادی ترشدن سازه می شود .

روش های پیش تنیدگی :
۱ - بتن پیش تنیده پس کشیده :
در این روش کابل ها را درون غلاف قرارداده و بتن ریزی انجام می شود ، بعد از گرفته شدن بتن ، دو طرف کابل را به سمت بیرون می کشند ، که این کار به وسیله گره های مخصوص که به دو سر سیم بسته می شود انجام می پذیرد .
۲ - بتن پیش تنیده پیش کشیده :
در این روش قبل از ریختن بتن کابل ها کشیده می شوند .
در بتن پیش کشیده ، کابل ها در داخل بتن بدون غلاف داخل بتن جای می گیرند و بعد ، عملیات بتن ریزی انجام می پذیرد و بعد از رسیدن بتن به مقاومت مشخص ، کابل ها را از تکیه گاه های دو طرف آزاد کرده و قسمت اضافی آن را قطع می کنند .
این کار باعث می شود که تمام نیروی پیش تنیدگی به بتن منتقل شود .
از مزایای پیش تنیدگی این است که ، می توان در زمان پیش تنیدگی چندین عضو را بتن ریزی کرد و بعد از مقاومت بتن ، آن را از هم جدا کرد ، که این امر از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است .

واحد تحقیق و توسعه شرکت پایهان بتن